A cest, jak to udělat, je rovnou
několik.
Můžeme:
- Napsat poutavý inzerát, s tím vám pomůže Matěj Matolín
- Natočit video (k pozici, o firmě, o výběrku...)
- Začít pořádat odborné meetupy, abychom tak mohli pracovat s komunitou kandidátů a dávat jim něco navíc (třeba možnost zdarma se vzdělávat od našich nejlepších lidí)
- Zaplatit si remarketing na naše pozice (FaceBook prý funguje nejlíp)
- A nebo si umět kandidáty vyhledat
A u vyhledávání (oslovování)
se zastavím, protože je to něco, co by
každý recruiter měl zvládat na výbornou. Tato vlastnost totiž rozhoduje o kvalitě recruiterů bez ohledu jejich
zaměření (IT, finance, strojírenství...).
S natočením videa či remarketingem Vám někdo určitě
pomůže, oslovování je však čistě na vás. Vy
totiž máte být expertem na to, jak dostat vhodné lidi na pohovory.
Je třeba si uvědomit, že recruitment je z velké části obchod, že je to hlavně o budování vztahů. Že první dojem hraje velikou roli a když se nevhodně uvedeme, není
cesta z lesa ven. Špatným oslovením
můžeme poškodit společnost i sebe.
Díky vymakanějším technologiím už není tak těžké člověka vyhledat,
ale oslovit. Uchazeči jsou přímo alergičtí
na nerelevantní oslovení a jsou schopní vaši zprávu postovat na sociálních sítích pro pobavení ostatních.
Důležité tedy je, si hned na začátku položit otázku: „Z jakého důvodu oslovujete a kolik času s tím chcete
ztrácet?“. Pokud vaším úkolem je jen nabídnout pozici a nezáleží vám na tom, jestli s tím člověkem zůstanete do budoucna
v kontaktu. Asi klidně stačí rozesílat „copy paste“ zprávy, s alespoň hezky popsanou pracovní nabídkou,
jako je třeba tahle:
Jak jsem k té
zprávě přišla?
Jsem s kolegy domluvená, že když se jim oslovení líbí,
pošlou mi ho pro inspiraci. Tak prodávám, jak jsem koupila. Celkem pěkné, že?
No a pokud oslovujete
stejně jako já pro to, abyste s kandidátem i v případě aktuálního
nezájmu zůstali v kontaktu. Protože je škoda, když už si dáte práci
s tím ho zaujmout, ho jen tak ztratit. Třeba vám pomůžou moje rady.
Co mi pomáhá napsat co
nejvíc poutavou zprávu?
- Vyhledat si informace o osloveném uchazeči a hned na úvod napsat, co o něm vím. Já u ajťáků pracuji hodně s GitHubem. Vytvářím i prezentace přímo pro osloveného, s jeho jménem, fotkou, informacemi o jeho projektech.
Příklad:
Zdravím XXX, hledám
parťáka na React a narazila jsem na Vás. Z LinkedInu vím, že .... Na GitHubu
máte ....
- Myslet na to, že se každý zajímá o sebe. Proto psát nabídku tak,
aby to bylo přínosné pro osloveného. Nikoho nezajímá, co vy nabízíte, ale co
z toho má ten oslovený.
Příklad:
Nabízíme home office.
NEBO
Jestli se Vám dobře pracuje z domu, nebudeme Vám to zakazovat.
- Nebát se na sebe nebo společnost něco prásknout. Máme tendenci takovému člověku věřit víc než tomu, co mlží a maže med kolem huby.
Příklad:
Přiznám se, že můj záměr není z Vás udělat okamžitě kolegu, i když by
to bylo hrozně prima, protože ...
Nebo
Víme, že Vám nemůžeme nabídnout benefity jako veliké korporáty, ale
....
- Netlačit na pilu a nabídnout zůstat v kontaktu do budoucna.
Příklad:
Píšu, protože chci zůstat v kontaktu do budoucna, jestli se Vám tedy
naše společnost bude líbit a to, co děláme, bude mít pro Vás smysl.
- Poprosit o odpověď.
Příklad: Moc děkuji za odpověď, ať už je jakákoli.
Zkuste se držet těchto 5 triků a podle
toho přepsat všechna oslovení, která lidem posíláte. Dejte pak vědět, jak vám
to funguje.
Co
dodat na závěr? Když to zvládnu já, vy taky!
Pokud
se o mé práci (technikách oslovování, jak s oslovenými dále pracovat) chcete
dozvědět ještě víc, ráda vás uvidím na
mém tréninku.
Chci se zúčastnit!
Chci se zúčastnit!
Nebude
to jen o tom, něco nového se dozvědět, ale i potkat
lidi z oboru, ochutnat home
made napečené dobroty a dát si moje oblíbené prosecco u networkingu. Těším se!
#lovelyhunting
Zdenka
Zdenka
Ta práce recruitera je v tomhle ohledu hodně podobná, jako když sháníte leady a zajišťujete kontakty někdo pro sales oddělení. Zkrátka a jednoduše je to prostě o tom, že zajišťujete možné hlavy, se kterými pak dál pracují v HR. A pak to buď vyjde, nebo nevyjde. Ale zdá se mi to jako hodně podobné.
OdpovědětVymazat