Nezapomínejte na bývalé zaměstnance




Na nápad napsat tento článek mě přivedl newsletter od Hire by Google s názvem: The easiest way to source top talent? Re-engage lost candidates.

Právě tehdy jsem si uvědomila, že se chci tématu bývalých zaměstnanců věnovat ještě víc.

Každá společnost za dobu své působnosti „vyprodukuje“ určitý počet těchto zaměstnanců. A čím je společnost starší, tím se toto číslo zvyšuje.

Důvody, proč zaměstnanci odchází, se snaží zjistit snad už každá firma. A to proto, aby měla zpětnou vazbu, co ve společnosti zlepšit a zamezila tak dalším odchodům.

I kdybychom byli nejlepší firma na světě, některým odchodům se prostě nevyhneme. Často se jedná o zvědavost, jak se to dělá jinde, potřebu změnit projekt, město, na delší dobu vycestovat, cokoli... A my přijdeme 
o super kolegy, za které se těžko hledá náhrada.

A právě o těchto lidech, se kterými se nám nelehko loučí, je můj článek.



Jak v CNku pracujeme s bývalými zaměstnanci?

Už při odchodu se ptáme na možnost zůstat v kontaktu pro případnou budoucí spolupráci. Aby bylo vše 
v souladu s GDPR, posíláme i bývalým kolegů souhlasy s možností uchování jejich kontaktních údajů.

Abychom měli jasno v tom, s kým chceme nebo nechceme zůstat v kontaktu, je potřeba úzká spolupráce hiring managera a HR.

Proto je fajn dělat častější retrospektivy (zase jsme u té agility), kdy probereme, kdo odešel, koho hledáme a jak podle zpětných vazeb můžeme zlepšit výběrové řízení. My jsme dělali retrospektivu jednou za rok, což je málo! Ideální frekvence je dle mého mínění jednou za měsíc.

Když máte kontakty a víte, s jakými lidmi chcete udržovat vztah, je fajn si je uložit do ATS.

 jsem si vytvořila fiktivní pozici - Former employees + název departmentu a lokace. Díky tomu mám pohromadě lidi, se kterými chci udržovat kontakt, zvát je na firemní akce, posílat newslettery atd. Cílem je, aby na firmu nezapomněli a věděli, že stojíme o to, aby se vrátili zpět.


Spokojený odchozí zaměstnanec je i skvělou referenční osobou. Proto se je nebojte požádat o sepsání hodnocení na Glassdoor, VimVic, Atmoskop a další podobné weby. My s tím máme výbornou zkušenost 
a sbíráme (nejen díky tomu) skvělý rating, který nám následně pomáhá v lovu nových kolegů.


Co dodat na závěr?

Každoročně přivítáme alespoň jednoho bývalého kolegu zpět do společnosti. A tím, jak společnost stárne 
a rozšiřuje své řady, předpokládáme, že toto číslo jen poroste.


Proto mějte na paměti, že bývalí zaměstnanci ukrývají pro recruitment veliký potenciál, který je často opomíjený. A přitom to jsou už ověření kandidáti, které můžete do výběrového řízení opět zapojit. 

I o tom si budeme povídat na mém tréninku ;)

Lovely hunting!


Zdenka

Komentáře

  1. S tímhle asi nemůžu souhlasit. Jakmile u mě zaměstnanec podepíše mzdový výměr, tak s ním pracuji a je to pro mě rovnocenný partner. V momentě, když se mnou ale rozváže (jako se zaměstnavatelem) smlouvu, tak je to pro mě zkrátka a jednoduše hotová věc. Maximálně se ho zeptám na zpětnou vazbu na to, co je špatně a co by se dalo zlepšit.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat