Na nápad napsat tento článek mě přivedl newsletter od Hire by Google s názvem: The easiest way to source top talent? Re-engage lost candidates.
Právě tehdy jsem si
uvědomila, že se chci tématu bývalých zaměstnanců věnovat ještě víc.
Každá společnost za dobu
své působnosti „vyprodukuje“ určitý počet těchto zaměstnanců. A čím je
společnost starší, tím se toto číslo zvyšuje.
Důvody, proč zaměstnanci
odchází, se snaží zjistit snad už každá firma. A to proto, aby měla zpětnou vazbu, co ve
společnosti zlepšit a zamezila tak dalším odchodům.
I kdybychom byli nejlepší
firma na světě, některým odchodům se prostě nevyhneme. Často se jedná o
zvědavost, jak se to dělá jinde, potřebu změnit projekt, město, na delší dobu
vycestovat, cokoli... A my přijdeme
o super kolegy, za které se těžko hledá
náhrada.
A právě o těchto lidech,
se kterými se nám nelehko loučí, je můj článek.
Jak v CNku pracujeme s bývalými zaměstnanci?
Už při odchodu se
ptáme na možnost zůstat v kontaktu pro případnou budoucí spolupráci. Aby
bylo vše
v souladu s GDPR, posíláme i bývalým kolegů souhlasy s možností
uchování jejich kontaktních údajů.
Abychom měli jasno v tom,
s kým chceme nebo nechceme zůstat v kontaktu, je potřeba úzká spolupráce
hiring managera a HR.
Proto je fajn dělat
častější retrospektivy (zase jsme u té agility), kdy probereme, kdo odešel,
koho hledáme a jak podle zpětných vazeb můžeme zlepšit výběrové řízení. My jsme
dělali retrospektivu jednou za rok, což je málo! Ideální frekvence je dle
mého mínění jednou za měsíc.
Když máte kontakty a víte, s jakými lidmi chcete udržovat
vztah, je fajn si je uložit do ATS.
Já jsem si vytvořila fiktivní pozici - Former employees + název departmentu a lokace. Díky tomu mám
pohromadě lidi, se kterými chci udržovat kontakt, zvát je na firemní akce,
posílat newslettery atd. Cílem je,
aby na firmu nezapomněli a věděli, že stojíme o to, aby se vrátili zpět.
Spokojený odchozí
zaměstnanec je i skvělou referenční osobou. Proto se je nebojte požádat o sepsání hodnocení
na Glassdoor, VimVic, Atmoskop a další podobné weby. My s tím máme výbornou
zkušenost
a sbíráme (nejen díky tomu) skvělý rating, který nám následně pomáhá
v lovu nových kolegů.
Co dodat na závěr?
Každoročně přivítáme
alespoň jednoho bývalého kolegu zpět do společnosti. A tím, jak společnost
stárne
a rozšiřuje své řady, předpokládáme, že toto číslo jen poroste.
Proto mějte na paměti,
že bývalí zaměstnanci ukrývají pro recruitment veliký potenciál, který je
často opomíjený. A přitom to jsou už ověření kandidáti, které můžete do
výběrového řízení opět zapojit.
I o tom si budeme povídat na mém tréninku ;)
Lovely hunting!
Zdenka
S tímhle asi nemůžu souhlasit. Jakmile u mě zaměstnanec podepíše mzdový výměr, tak s ním pracuji a je to pro mě rovnocenný partner. V momentě, když se mnou ale rozváže (jako se zaměstnavatelem) smlouvu, tak je to pro mě zkrátka a jednoduše hotová věc. Maximálně se ho zeptám na zpětnou vazbu na to, co je špatně a co by se dalo zlepšit.
OdpovědětVymazat